Zoek
Sluit dit zoekvak.

Lionsclubs Nederland en Douwe Egberts doneren recordaantal koffiepakken (210.000) aan Voedselbanken Nederland

Opbrengst inzamelingsactie meer welkom dan ooit

Voor steeds meer mensen is een lekkere kop koffie in de ochtend niet vanzelfsprekend. Door de hogere kosten van levensonderhoud stijgt het aantal mensen dat leeft onder de armoedegrens (> 800.000). In een paar maanden tijd steeg het aantal mensen dat gebruik maakt van de voedselbank met 35%. Lionsclubs Nederland zamelt jaarlijks miljoenen waardepunten van Douwe Egberts in voor Voedselbanken Nederland. De waardepunten worden door Douwe Egberts met een extra donatie omgezet in pakken koffie. Veel mensen zijn bereid om een donatie te doen aan een goed doel, de actie leverde dit jaar namelijk een recordaantal van 132 miljoen waardepunten op. Op 15 februari 2023 zijn deze ingeruild voor 210.000 D.E. Aroma Rood pakken koffie en zijn deze symbolisch overhandigd aan René Froger, die ambassadeur is van Voedselbanken Nederland.

Hooggespannen verwachtingen
De elfde inzamelingsactie van Lionsclubs Nederland ging van start in december 2022. Ruim 150 Lionsclubs en 60 voedselbanken plaatsten verspreid over het hele land honderden inzameldozen. Jaap Stelling (voorzitter van Lionsclubs Nederland) vertelt: “Er zijn meer waardepunten ingezameld dan ooit. Mede doordat veel lokale media over de inzamelingspunten hebben bericht, is de actie zo goed op stoom gekomen. Na de succesvolle edities van de actie in voorgaande jaren, waren onze verwachtingen rondom de opbrengst van de actie hooggespannen. Het levensonderhoud was nog nooit zo duur en iedereen kan een extraatje gebruiken. Daarom vinden we het extra bijzonder dat de waardepunten zo massaal zijn gedoneerd. Op dit gigantische succes hadden we niet durven hopen”, aldus Jaap.

Donaties harder nodig dan ooit

De donatie van 210.000 pakken koffie werd met open armen ontvangen door Voedselbanken Nederland. “Wat mooi om te zien dat mensen in deze tijd toch ook een donatie blijven doen aan ons voor mensen die het niet breed hebben. Die maatschappelijke en sociale betrokkenheid stelt ons in staat om jaarlijks tienduizenden voedselpakketten uit te delen. Koffie is een luxeproduct dat we helaas niet standaard in ons voedselpakket kunnen aanbieden. We zijn enorm geholpen met de jaarlijkse actie van Lionsclubs Nederland en het is fantastisch dat we een recordaantal pakken koffie hebben gekregen”, vertelt Nelly Kuipers (Beheerder Voorraad bij Voedselbanken Nederland). Daar voegt ambassadeur René Froger aan toe: “We willen alle donateurs enorm bedanken voor hun bijdrage. Wat fijn om te merken dat zo veel mensen bereid zijn om elkaar te helpen. Een kop koffie is zo letterlijk en figuurlijk hartverwarmend. ”

Koffie verbindt
Ook Douwe Egberts is trots op de opbrengst van de jaarlijks terugkerende inzamelingsactie. Kathelijne Malcontent (Marketing Manager bij Douwe Egberts) zegt daarover: “Veel mensen drinken in de ochtend als eerste een kopje koffie maar die luxe is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend. We werken daarom al jaren graag mee aan het initiatief van Lionsclubs Nederland. Het verbindende effect van een kop koffie drinken met elkaar, gunnen we tenslotte iedereen.”

Waardepunten in de keukenla
Het spaarprogramma van Douwe Egberts bestaat in 2024 100 jaar en is nog altijd een enorm succes; bijna 60% van de Nederlandse huishoudens doet eraan mee. Dat betekent dat in de keukenlaatjes van 4,5 miljoen Nederlanders waardepunten liggen. Mensen kunnen deze standaard inwisselen voor mooie cadeaus of schenken aan een goed doel. De waardepunten zijn te vinden op meer dan 165 verschillende producten van Douwe Egberts, SENSEO® en Pickwick. 
 

D.E. waardepunten schenken kan via https://www.de.nl/spaarprogramma/schenken/.Bekijk hier de documentaire van de Lionsclubs inzamelingsactie. 

 

Foto: Vlnr: Jaap Stelling (Lionsclubs Nederland), René Froger (ambassadeur Voedselbanken Nederland), Kathelijne Malcontent (Douwe Egberts),Nelly Kuipers (Voedselbanken Nederland)